Wednesday, February 5, 2020

දියෝනිස් දෙවොල පාමුල සිට



අනොලි තමන් රිසි වූ කලාවේ උසස් තලයට යාමට අබිසෙස් ලැබීමට වරම් යැදීමට කලාවට අධිපති දෙවි වූ දියෝනිස්ගේ දෙවොලට පා තබයි.
නමුදු ඇයගේ සිහිනය බිඳලමින් අපේක්ෂිත දෙවොලද ඇය මත බිඳ වැටේ.ඇය ප්‍රර්ථනා කල දෙවියන් එහි සිටියේ නැත. දෙවියන්ගේ වෙස් ගත් රුදු යක්ෂයින් සහ දෙවියන් වටා සිටි පිරිස් නැවත නැවතත් ඇය තලා පෙලා දුක් කටොලු වලින් පිරි ජීවිතයකට ඇයව ඇද දමයි.




අනොලි යනු නදීකා බණ්ඩාර විසින් රචනා කරනු ලැබූ දියෝනිස් දෙවොල පාමුල නව කතාවේ හි දකින්නට ලැබෙන කතා නායිකාවයි.
කුඩා කල සිට රංගන ජිවිතයේ පෙළහර පෑමට ආසා කල ඇය තරුවක් වීමේ අභිප්‍රායෙන් කටයුතු කළාය. ඒ බව හොදින්ම වැටහෙන්නේ

84 වැනි පිටුවෙහි ඇති
මා එම කාලය පුරාවට හැසිරුණේ සුරංගනා කතාවක චරිතයක් මෙනි. එකෝමත් එක කාලයක කුඩා ගෑණු ළමයෙක් ජීවත් විය. ඇය රැඟුම් පෑමට ආශා කළාය. ඒවා හදන මිනිසුන් ඇත්තේ ඇය ජීවත් වූ ගම්මානයෙන් බොහෝ දුර බැහැරකය. යන ජෙදයෙනි.

රංගන ජිවිතයට ඇතුලත් වන තරුණියක වූ ඇය ඇය තරුණියක
ආදරවන්තියක, විරහා දුක් දරන්නියක , නිළියක , අතින් අතට යන කෙළිලොල් ගැහැනියක සහ අනියම් බිරිඳක ආදී වූ ගැහැණු චරිතයක වූ විවිධ පැතිකඩවල් ඇය ගේ ජිවන මංපෙතේ දී රඟ දක්වනු ලබයි. ඇය අත්වින්දින්නා වූ දුක් ගැහැට කම්කටොලු පිලිබඳ රසිකයාට අත්විදින්නට ලබා දෙන්නේ 84 වැනි පිටුවේ ඇති

"ඇය ඇගේ දෙමාපියන් අතහැර ඔවුන් සොයා ගැනීමට තනිව ගියාය. ඔවුන් සිටියේ විශාල ගල්දොරවල්වලින් වසන ලද විශාල මාලිගාවල ය. ඔවුන් සිටින තැන දන්නා මිනිසුන් ඔවුන් සිටින තැන පෙන්නීමට ඇගෙන් විශාල මුදලක් ඉල්ලුවෝය. එක් අයෙක් ඇගේ ලේ ඉල්ලුවේය. ඇය එය දුන්නාය. තවත් අයෙක් ඇගේ පෙනහැල්ලක් ඉල්ලුවේය. තවත් අයෙක් ඇගේ වකුගඩුවක් ඉල්ලුවේය. දැන් ඇයට යා ගත නොහැකිය. ඇය ක්ලාන්තව ඇද වැටුණාය. එහෙත් නැවතත් ඇය නැගිට්ටාය. කතාව තවම නිමි නැත. ඒ ඇය තවමත් ගමනේ සිටින නිසාය. ඇගේ කතාවේ ඉතිරි ටික මම තවම කියවා අවසාන නැත. එහි අවසානය මා කියවූ අන් ඕනෑම සුරංගනා කතාවක මෙන් සුන්දර අවසානයකට ළඟා වෙනු නොඅනුමාන ය."

එම විවිධ භූමිකාවන් හිදී රඟනා විට ශ්‍රී ලන්කියා කාන්තාවන්ගේ ජිවිතයේ බොහෝ දෙනෙකු නොදැකපු කතාබහට ලක් නොකළ පැතිකඩක් මෙම කෘතිය ඔස්සේ රසිකයාට දකින්නට කතුවරිය විසින් ඉඩ ලබා දී ඇත.ඇය දුටු දෙව්රු කෙමෙන් බිඳ වැටේ.දෙවිවරුන්ගේ වෙස් ගත යක්ෂයින් ඇයව බිලි ගෙන රුහිරු උරා බෝයි. යක්ෂයින්ගේ උගුල් වලට අසුව ඇය දුක් විඳි.දෙවියන් ඉදිරියේ ඇති තිරය පිටුපස තිබෙනේ දේව රුප නොව , යක්ෂ සිත් ඇති මිනිස් රුපය.ඇය දෙවොලට ඇතුල් වන්නේ තිරය පිටුපස ඇති වස්තුන් පිළිබඳව අනවබෝධයෙන් බව මෙම නව කතාවෙන් පිළිඹිබු වේ.ඇය දකින්නේ තිරය ඉදිරියෙහි ඇති විවිධලංකාර වෙස් ගත් දේව දුතයින් , දුතිකාවන් මියුරු යාතිකා ,භාජන් වැනි ආකර්ශනීය නාද රටාය.ඇයට වැරදුනේ මෙතැනය.

දියෝනිස් යනු පැරණි ග්‍රීක සාහිත්‍යයේ සශ්‍රීකත්වයට කලාවට සහ කාමයට අධිපති දෙවිඳුන් ලෙස සැලකේ.මිදී අස්වනු නෙලන සමයේදී ග්‍රීක වැසියන් විසින් මෙම දෙවියන් වෙනුවෙන් යාගහෝම පවත්වන ලදී. මෙහිදී අනොලි වේදිකාව සමගින් ආත්මයෙන්ම බැඳී සිටින චරිතයකි.ඇයගේ ප්‍රේමය පවත්වාගෙන යාමට තැත දරද්දී ඇය ජිවන අරගලයට මැදි වේ.ඇය වේදිකා රංගනවේදිනියක් බවට පත්වන්නේ පාසල් වියෙදීමය.පසුකාලීනව ඇයගේ සිතීමට විඳීමට සතුටට හේතුව වන්නේ වේදිකාවේදී හමුවූ පුද්ගලයින්ය.

අනොලි යනු නිදහස සොයා යන තරුණියකි.එමෙන්ම ප්‍රේමයට බොහෝ සේ ලැදි තැනැත්තියකි. ඇය වේදිකාවට පෙම් කරන අතර ඒ ඔස්සේ තම සිහින පසුපස හඹා යන තැනැත්තියකි. නමුදු මුදල ඉදිරියේදී ඇය බොහෝ විට අසරණ වේ.දුප්පත්කම අබියසදී ආදරය පෑල දොරෙන් පැන යයි.ලිංගික ශ්‍රමිකයෙකු වී ඇය ට කිහිපවතාවක්ම සිය දරු ගැබද ප්‍රතික්ෂේප කිරීමට සිදුවේ. මෙම සෑම සිදුවීමකටම හේතුව වන්නේ ආර්ථික අහේනියයි.එය මුළු සමාජයම වෙලා ගත අන්ධකාරයකි. වත්මන් සමාජයේ සෑමදෙනාම මුහුණ දෙන ගැටලුවකි.

ඒ බව 276 වැනි පිටුවෙහි අන්තර්ගත වේ.

"අහස ඕනෑ තරම් ඉඩ තිබෙන බව ඇත්තය. එහෙත් අපට පියාඹන්නට පියාපත් තිබුණේ නැත. අපි හිරවෙලා හිටියේ අපේම ශරීර කූඩුව ඇතුළෙ ගැළවෙන්න බැරිව වගේ. අන්තිම වෙනකොට මම හරියටම තේරුම් ගත්ත එක දෙයක් තිබිණි. ඒ ආර්ථික නිදහස නැතිව අපිට මිනිස්සු වෙන්ඩ බෑ කියන කාරණය. සමහරක් විට මනුෂ්‍යත්වය පානය කිරීමේ ආශාවෙන් අපව එළියට ඇද දමන්නේ දුප්පත්කමයි."

මෙම කෘතියේ අන්තර්ගත දුර්වල තාවය නම් සියලුම කරුණු ව්‍යන්ග්‍යර්තයකින් හෝ සාහිත්‍ය රසයකින් තොරව අමු අමුවේ එලියට දැමීමයි.ස්ත්‍රී පුර්ෂ සහසම්බන්ධතාවයන් කෙලින්ම පාඨකයා වෙත ලංකරවිමෙලා ගත් තැත මෙහිදී දකින දුර්වලතාවයක් ලෙස මට දැනුනු දෙයකි.එමෙන්ම මෙහිදී ඇතිවන සම්බන්ධතාවයන් වාර්තා ස්වරූපයකින් ගැබ්විම පිළිබඳව ද කතුවරිය විසින් මීට වඩා සැලකිල්ලක් දැක්විය යුතු බව දැනුණි.සාර්ථක නවකතාවක හෝ කෙටිකතාවක අන්තර්ගත විය යුතු ව්‍යන්ගාර්ථ , උපමා රූපක, ඉඟි වැකි වැනි සාහිත්‍යාංග අන්තර්ගත වුනි නම් මෙම කතාව මීට වඩා සාර්ථකව ගලා යාමට ඉඩ තිබුණි.

කළා කෘතියක් යනු සමාජයට යහපත් පණිවිඩයක් දෙන උසස් නිර්මාණයක් විය යුතුය.එම පණිවිඩය යහපත්විය යුතු අතර කළා කෘතියෙහි නිර්මාණයට සම්බන්ධ වන අය තරුණියක් , ගැහැනියක් සහ මවකගේ භූමිකාව පිළිබඳව ගෞරවයෙන් බැලිය යුතු බවට ව්‍යන්ග්‍යර්තයක් මෙහි අවසානයෙහි ගැබ් වේ.මන්ද....අනොලි නිත්‍යානුකුල පියකු නොමැතිව උපදින දරුවා ප්‍රතික්ෂේප කරයි. ඇය සමාජයට දෙන මෙම සෝචනීය පණිවිඩය වීදි දරුවන්ට පමණක් සිමා මායිම් වූ දෙයක් නොවන බව මට හැඟේ.

"පහන මුල අඳුරුය"

පහනින් ලැබෙන ආලෝකය ලැබෙන්නේ අවට පරිසරයටය. මෙම යථාර්තයෙහි සත්‍යබව තහවුරු කිරීමට නදීකා බණ්ඩාර ලේඛිකාව මෙම නව කතාව රචනා කලෙ'දැයි මට සැකයක් උපදී.

කෙසේ වුවද වත්මන් සමාජයේ කාලින ගැටළුවක් වූ සුපිරි තරු සිහිනය හඹා යන ළමා , තරුණ පරපුරට, අධ්‍යාපනය පවා අතහැර ඔවුන්ව පොළඹවන , මුදල් පසුපස හඹා යන ,දෙමවුපියන්ට මෙම නවකතාව මගින් එල්ල කරන රතු එලිය පිළිබඳව නදීකා බණ්ඩාර ලේඛිකාවට ස්තුතිවන්ත විය යුතුය.

නිලක්ෂි බණ්ඩාර

No comments:

Post a Comment